MINI Electric

 

MINI Electric va ajunge pe drumurile noastre la începutul lui 2020, şi am pus un model prototip la încercare.

 

Noul MINI Electric va fi lansat peste mai puţin de 12 luni, deşi numele său va evolua într-o variantă probabil mai potrivită brandului, MINI Cooper S E, până în momentul în care va fi disponibil în reprezentanţele din Marea Britanie în 2020. Înaintea lansării modelului din vară şi înaintea pornirii producţiei din toamnă, DrivingElectric a ajuns în spatele volanului modelului prototip pentru a vedea şi testa această maşină.

 

MINI Electric (sau Cooper S E) este în principal un MINI cu trei uşi având ca platformă de bază modelul de oraş BMW i3. Bateria va avea o capacitate de 29 kW pe oră, ce ar trebui să ofere o autonomie de 193 km. Între timp, motorul electric de 181 CP reprezintă aceeaşi unitate găsită în varianta sportivă BMW i3s, deşi MINI a ales să instaleze baterii din partea furnizorului chinez CATL, depărtându-se de cei de la Samsung care au echipat modelele BMW i3. Maşina cântăreşte 1.360 kg – cu 130 kg mai mult ca modelul Cooper S -, bateria cântărind 200 kg. Aceasta este poziţionată în tunelul transmisiei, asigurându-se astfel că spaţiul interior şi capacitatea portbagajului rămân neschimbate.

 

Modelul nostru prototip pentru test-drive este foarte camuflat, deşi este posibil să observi că grilajul frontal a fost închis în totalitate: ne aşteptăm să fie disponibil într-o gamă variată de culori la lansare. Spoilerul frontal a fost modificat să se supună legislaţiei ce vizează siguranţa pietonilor, în timp ce spoilerul spate beneficiază de un design unic menit să facă uitat golul eliminat pentru ţevile de eşapament. Podeaua automobilului Mini Cooper S E a fost înălţată puţin pentru a asigura mai multă protecţie bateriei, şi vor fi disponibile variante de jante de 16" sau 17". Spaţiile pentru reîncărcarea bateriilor sunt ascunse discret sub un capac în spatele automobilului. Camuflajul continuă şi la interior, dar este evident că un panou de instrumente digital se va regăsi într-un buzunar în faţa volanului. Din consola centrală MINI rotundă va face parte şi un ecran convenţional pentru infodivertisment.

 

Producătorul de autovehicule britanic nu a dezvăluit momentan informaţii legate de performanţa Cooper S E, dar pe traseul de test al celor de la BMW maşina era nerăbdătoare, cu genul de acceleraţie instantă deja familiară pentru conducătorii auto de maşini electrice. Răspunsul din partea pedalei de accelerare se simte foarte uşor, în timp ce direcţia e surprinzător de greoaie. Ambele caracteristici vor putea fi ajustate: îndepărtând una dintre benzile autocolante din interiorul vehiculului nostru ne-a arătat că schimbătorul modului de condus a supravieţuit tranziţiei către propulsia electrică.

 

În viraje, MINI Cooper S E răspunde într-un mod similar rudei sale pe benzină: faţa este rapidă la schimbarea direcţiei şi nivelul bun de aderenţă va oferi conducătorilor încredere în spatele volanului. De admis faptul că poţi simţi plusul de greutate în anumite situaţii, suspensiile fiind ceva mai rigide pentru a putea rezista cerinţelor suplimentare. Acest lucru face condusul mai ferm dar departe de a fi incomfortabil. Acestea fiind spuse, este o maşină foarte agilă: probabil mai agilă ca orice alt vehicul electric de pe piaţă.

 

Modelul Cooper S E oferă două sisteme de frânare regenerativă; sistemul ce decelerarea pentru încărcarea bateriei. Acesta lucrează independent de modurile de conducere şi produce singur o forţă de frânare de 0,19 G (fără nevoia apăsării pedalei de frână) în cea mai agresivă setare a sa: acest lucru este de-ajuns pentru a încetini maşina în majoritatea situaţiilor. Cel de-al doilea sistem, ceva mai blând, oferă o forţă de frânare de doar 0,11 G, oferind o zonă de drum în care vehiculul poate merge fără să utilizeze putere. Ambele moduri vor opri maşina în totalitate. Precum modelul i3 de la BMW sau modelul Leaf de la Nissan, Cooper S E poate fi condus fără intervenţia pedalei de frânare dacă poţi interpreta traficul aşa cum trebuie.

 

MINI Cooper S E mai are nişte aşi în mânecă: sistemul activ de tracţiune special Active Slip Regular foloseşte motorul electric al maşinii pentru a controla tracţiunea pe suprafeţe umede. Asta înseamnă că şi pe drumuri alunecoase accelerarea se comportă perfect, fără să simţi niciodată că maşina îţi fuge de sub picioare. Este o trăsătură ce face ca noul MINI să fie cu un pas înaintea rivalelor Hyundai Kona Electric şi Kia e-Niro.

 

Dacă există o slăbiciune a acestui model, aceasta este autonomia: 193 km ar trebui să fie de-ajuns pentru clienţii fideli Cooper S E, compania estimând o distanţă zilnică parcursă de 40 km. Totodată, nu putem nega faptul că MINI pare destinat orăşenilor, ţinând cont de cei 321 km oferiţi de modelul e-208 de la Peugeot. Însă, dacă preţul va fi unul competitiv, modelul ar putea fi unul de mare succes. Aşteptăm lansarea.

 

Text adaptat după articolul apărut în publicaţia online „Driving Electric”.